Hembakat

0kommentarer




Detta är Norges svar på pannkakor/plättar.

Min farmor är norska och hon har alltid gjort dessa kakor, svelekakor (uttalas nästan som med ä, sväläkakor)

De är tjockare och mindre än pannkakor och de äts med smör och socker på (en riktig kaloribomb) Jag har fått 2 påsar av henne men har faktiskt inte smakat någon än..



Jag minns våra somrar när vi var små och var ute i vår farmor och farfars stuga då bakade farmor dessa kakor och vi barn (jag och min syster samt mina kusiner) åt dessa i mängder..



Jag skojjar inte när jag säger att det har varit fika minst 1 ggr per dag den senaste månaden och mer kommer det med största sannolikhet att bli... jag tror dock att jag ska försöka dra ner på sockerintaget och istället fika på frukt eller dylikt.. jag fikar ju helt klart mer nu efter graviditeten än när jag var gravid..
fruktsallad m.m. är ju jättebra alternativ till fika istället för kakor, kakor och återigen kakor..

Kommentera

Publiceras ej