MIN CARBONARA

1kommentarer

Fick frågan av Emma hur jag gör min Pasta Carbonara.

image description

Jag försöker beskriva detta så bra det går enl nedan. Jag har inget recept jag följer, utan använder mig mest av känsla, men ska försöka förmedla denna känslan ungefär.

Bedöm mängden själv beroende på antalet portioner, jag gör nästan alltid bara för 2 personer - rätten är godast att äta direkt (men fungerar att micra, tillsätt isåfall lite extra vätska innan den micras)

* Salt
* Bacon
* Vispgrädde
* Svartpeppar
* Parmesanost
* Ketchup el chilisås 
* Ev. äggula (kan uteslutas)
* Valfri Pasta - jag har nästan alltid fullkorn

-----------------------------------------------------------------
Beskrivning recept för 2 personer


Koka pastan enl anvisning.
 
Knaperstek bacon, som jag skurit i lagom stora bitar, lägg på hushållspapper på en tallrik för att få bort överflödigt fett. 

Riv parmesanosten

Värm upp vispgrädde och tillsätt svartpeppar samt lite salt.
Tillsätt lite (ca 1 tsk ketchup el chilisås) och smaka av.
Blanda ner lite av parmesanosten i såsen, ca ½ - 1 msk.

Blanda ner baconen i såsen.

Häll av pastan och blanda ner i såsen.

Lägg upp i skålar och strö parmesan och peppra lite extra (lägg en äggula ovanpå om man vill)

Voila.




Detta är som sagt en av mina paradrätter till vardags. den är enkel att göra och smakar gott. hoppas min beskrivning är någorlunda okej att förstå.. ni hittar säkert egna tips och trix.



På tal om mat, så tycker jag att man nästan alltid lagar samma typ av vardagsmat, jag är väldigt dåligt på att förnya mig vad gäller nya smaker och idéer. Är det fler som är som jag???
Jag använder mig ofta av Arla.se för att få tips och iéer kring nya maträtter men är som sagt ändå dålig på att våga testa dessa..

1 kommentarer

Emma

26 Jan 2012 05:14

Tusen tack för receptet! Det ska provas här hemma inom kort :)

Jag är oxå dålig på att variera maten, det blir oftast samma rätter som man växlar mellan.



Kramar

Kommentera

Publiceras ej