Slitet hår vid graviditet

4kommentarer

Jag vet inte om jag har väldigt känsligt hår för jag har tappat otroligt mycket hår sedan jag blev gravid och håret känns väldigt slitet. Oftast hör man ju att de flesta som ammar tappar mycket hår och ska jag göra det också så börjar jag fundera vilken frisyr jag ska rikta in mig på..

Det är ingen idé att klaga, det är bara att gilla läget och det är ju inte hela världen men när man som jag varit bortskämd med väldigt tjock hår så blir det så påtagligt när det blir tunt.

Gissningsvis så har jag väl brist på några ämnen, därav faller det mycket hår.. Tar alltid emot när man tvättat håret och ser hur mycket som ligger på golvet i duschen samt kammar det så varsamt som det går.. jag är nojjig, jag vet.. säger inte emot.

Är det någon som har några bra tips gällande vitaminer m.m. eller andra bra tips.
Jag har nu ett reparerande schampoo och balsam och hoppas att detta hjälper lite men man måste ju hjälpa tll inifrån också.. där problemet troligen härstammar ifrån... eller så är det bara så att min kropp reagerar såhär.. i övrigt har jag en så smärtfri graviditet, så det är inget att klaga över.

4 kommentarer

Leah

09 Jan 2012 19:53

Vad trist, och ovanligt! "normalt" sett tappar man ju inte hår som gravid och det är därför man tappar så mycket några månader efter förlossningen. B-vitamin är ju bra (tror man kan ta det som gravid men kolla upp det) och tappar du nu kommer du nog inte tappa mycket mer sen. Lycka till och njut av tiden!

Anonym

09 Jan 2012 21:08

Det är inte alls ovanligt att man tappar hår under graviditeten, en del tappar det när de ammar och en del under graviditeten. Tror snarare att det beror på hormoner än brist på något.

http://www.blimamma.se/fragor-och-svar/fraga/tappar_har_1/

Hanna

09 Jan 2012 21:15

Det är många som har samma problem som du. Se den bifogade länken här nedan.

http://www.blimamma.se/fragor-och-svar/fraga/varfor_tappar_man_har/

Leah

10 Jan 2012 16:30

Fast det är rätt ovanligt att tappa hår under graviditeten. Klart det händer men det "normala" är att tappa betydligt mindre än man annars gör. Iallafall tror jag också det är hormonellt, och även om det är trist får du se det som en tröst att det nog snart blir bättre och belöningen är värd allt hår i världen :)

http://se.babycenter.com/pregnancy/lookinggood/beauty/hairfallingoutexpert/

Kommentera

Publiceras ej