PERFEKTA HÖSTLUNCHEN

0kommentarer

 
 
Vad passar inte bättre än en riktigt varm och god soppa nu på höstkanten. jag tycker soppor i olika smaker är jättegott men är tyvärr alldeles för dålig på att laga soppa. Jag har ett säkert kort och det är min morotssoppa med touch av apelsin och chili men nu har jag hittat två nya recept på broccolisoppa och blomkålssoppa, jätteenkelt och jättegott.
 
 
 
 
recept på broccolisoppan  - 4 port
 
500gr fryst broccoli
1 gul lök
½ msk smör el olja
7½ dl vatten
2 grönsaksbuljontärningar
2½ dl lätt creme fraiche
ev lite mjölk/matlagningsgrädde
salt och peppar
 
Skala och hacka löken. Fräs löken i smöret el oljan i en kastrull, Tillsätt vatten och buljong, låt koka upp. Lägg i den frysta broccolin och låt den koka ca 5 min. Sila av buljongen och spara den. Mixa broccolin och tillsätt creme fraice, mjök/matlagningsgrädde och buljong efter tycke och smak. Jag gillar när soppan är lite mustig snarare än vattnig. Koka upp soppan och krydda.
 
Servera med en klick creme fraiche och bröd alt ett gott knäckebröd
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej