KVÄLLENS DINNER

1kommentarer

 
 
Ikväll blev det en värmade höstsoppa här hemma, helt perfekt en måndag då jag varit frusen i stort sett hela dagen, riktigt höstligt ute nu..
 
 
 
Jag hittade ett recept hos Matplatsen förra veckan och jag har ett liknande sedan förra hösten, som jag fick av en härlig ZBH värdinna.
 
 
 
 
 
Kräftsoppa 4-6 personer beroende på om den serveras som förrätt eller huvudrätt
 
2 msk smör
2 stora morötter
2 msk vetemjöl
1 liter vatten
2 fiskbuljongtärningar
400 g kräftost (mjukost)
1 burk kräftstjärtar
2 dl creme fraiche
cayennepeppar efter tycke och smak
dill
 
 
 Riv morötterna och fräs dem tillsammans med smöret och vetemjölet i en kastrull. Späd med vatten och tillsätt buljongtärningarna, låt det puttra en stund. Ha i kräftosten, creme fraichen och dillen och sjud på svag värme ytterligare en stund. Smaka av med cayennepeppar. Kör soppan slät med stavmixer. Hacka kräftstjärtarna grovt och häll ner dem i soppan och låt allt bli varmt. 
 
 
Klar att servera
 
 
 
 
 
En suuuper god och mycket enkel soppa att göra. Passar perfekt som kvällsmat en vardagskväll eller som en mindre portion/förrätt vid en middagsbjudning.
 
 
 
Det vat mitt lilla måndagstips till er som behöver lite recept att fylla på med.
 
 
 
KRAM  ♥
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

Linda

01 Oct 2013 13:08

Den soppan är underbar. Jag brukar även ha i räkor oxå,kanon gott :)!

Kommentera

Publiceras ej