Nu är sambon inne på sin sista semestervecka och vi försökte ta vara på tiden så gott det går. Vi får hoppas att det fina vädret och värmen hittar tillbaka hit

Förra veckan spenderade vi vid sjön, i en liten röd stuga alldeles intill vattnet.

Härlig utsikt

Julius gillade livet på landet

Vi hade fantastiskt väder och solens strålar har gett oss färg på kropp och knopp.

Jag är en riktig soldyrkare och har alltid gillat sol och värme.
Vidare brun har jag aldrig blivit men gillar ändå bara känslan av att njuta av värme och tycker att man bli duktig på att sålla bort alla "måsten" när det är soligt och varmt.

Nya löparskor är inhandlade så nu finns det inga ursäkter längre för dålig träning.
Jag va tvungen att testa dom, så det blev en liten tur på ca 3 km men bättre lite än inget!!!

Förra veckan efter min promenad med lilla J så insåg jag att det gamla skorna verkligen hade gjort sitt.
 De var utnötta i hälen och ett skoskav mer så fick det bli ett par nya och fräscha skor.

Det blev ett par asics GEL-PULSE 3 med bra dämpning i hälen och riktigt sköna

Med tanke på Göteborgsvarvet i maj 2013 så är det på tiden att jag börjar komma i form, och nu med nya skor med bra dämpning så borde det inte vara något problem.

Snart är semestern över och vardagen rullar igång igen.. dags att trigga igång kroppen och dra ner på allt fika och röra mer på sig.. iofs så kan man ju tacka nej till fikat samt att ingen annan än tvingar ju mig att ta en bulle/kaka/sötsak varje gång men min dåliga karaktär och den där lilla röda med djälvshorn på min vänstra axel vinner alltid:) kampen och därmed slinker det ner en och annan sötsak.

asics,

Denna veckan startade med en galet glad överaskning. Ett par av våra närmsta vänner har gift sig.. En solig dag på västkustens klippor - vackert Sedan vaknade vi imorse till nästa lycka. Ett annat par av våra goda vänner blev igår kväll föräldrar till en alldeles fantastisk liten flicka - J har fått en ny blivande lekkamrat. Livet bjuder allt på många goda ting och händelser.. LYCKA samt ett STORT Grattis till er mina vänner!!!

Nu har sommaren äntligen kommit på riktigt.. Underbart Det är soligt och varmt om dagarna, härligt ljumna kvällar, morgonsolen är fantastisk, myggen ger sig till känna, grillen går varm, alla är glada, jag är dagvill (är det tisdag, fredag eller jaha onsdag idag), doften och solkysst hud är härligt, lite småröd av solens strålar hör till, träffar vänner och familjen och har det slappt och gott precis som man ska i semestertid. jag gillar denna tiden så mycket - stopp nästan för att man ska få ta tillvara på den. Solig och varm sommarkram

Förra veckan tillbringade vi nere vid kusten.
Vi tillbringade dagarna med diverse utflykter då solen lyste med sin frånvaro.

En av dagarna spelade jag och pappa golftävling, trevligt men dåligt resultat:)

Promenader i Båstad, morgonpromenad på stranden i snålblåst.. uhh

Vi fick också besök av svärföräldrarna, svägerskan, svågern och co

En tur till Helsingborg och shopping på Väla (det är tillbyggt sedan en tid och jag blev glatt överaskad av dess utbud på affärer, lätt ett besök snart igen inom kort)

Julius och pappan har badat, i badkar ska tilläggas:)

När väl solen hittade till kusten så åkte vi hemåt till smådstaden igen

Pics från vår semestervecka

Semesterpojkar

Fantastiska god piggvar med ärtpure, bjärepotatis och skirat smör

Ett besök på Teddykomaniet

Så vacker Hortensia på stam

Ännu mer vackra hortensior

Båstad, Väla köpcenter,

Idag blir vår lilla pojk 4 månader. Han har växt så mycket från sina 2665 gram och 48 cm sen den 21 mars. Julius har växt från att vara en liten liten bebis till att bli en större bebis och en liten pojk. Han har blivit så mycket mer medveten och är med.. En riktig liten go och glad pojke är han, skrattar nästintill jämt. Kärlek till dig vår lilla goding.

Ovanför Båstad, i Boarp ligger en stor och härlig butik för den som älskar inredning av märken såsom Lexington, Design House Stockholm, Röshult m.fl

Tidigare i veckan besökte vi Café Killeröd uppe på Hallandsåsen.

Ett jättefint café med en magnifik utsikt ut över Skälderviken, väl värt ett besök.

Testa deras goda äppekaka med marängtäcke och vaniljsås - riktigt god

Härlig utsikt

En härlig, nästan lite spansk utemiljö till Café Killeröd

Helgen som tillbringades med ett glatt gäng tjejer och konsert startade i en stuga i Frösakull.
Stugan tillhör en av mina goda vänners föräldrar och jag gillar deras utemiljö så mycket.. givetvis är det fint inuti stugan också, men exteriören har de verkligen fått till.

Mitt tyckte och smak med mycket trä, rejält trädäck, fina och praktiska detaljer är ju bara så bra.

Pics från Frösakull

Ett litet lästips till er alla

En tjej som bor i närheten av mig och som bloggar om lite av varje

Trevlig läsning och fortsatt trevlig sommar

I veckan har vi haft besök av familjen W från Brasilien  - Werner, Marta, Fernando & Louisa

Svärfar och sambon känner familjen sedan tidigare och har besök dem i Brasilien. Det var roligt att få ha så långväga gäster och vi försökte hinna med lite av varje på dessa 2 dagar de var hos oss.

Vi guidade dem i lilla småstaden och startade besöket med god pizza från bästa pizzerian i stan.. prisbelönt och allt. Sedan var vi hemma hos oss och förberedde för grillafton.

Louisa, Marta, Julius & Fernando ( we are missing Werner in the picture )

Sambon och Fernando åkte och fiskade och middagen blev därmed helgrillad Laxforell - riktigtgott. Till efterrätt blev det svenska jordgubbar och vaniljglass - mums.

Preparing the fish for the grill

Vi fick alla fina gåvor från familjen - Havaianas - tusen tack!!    Thank you so mutch for the nice Havaianas!!

Mother and daughter

Dagen efter var vi i lite affärer i stan så familjen fick tillfälle att shoppa lite, vi var sedan i fina mysiga parken och strosade lite samt åt en sen lunch på cafeét i parken.

På kvällen var vi hos svärföräldrarna och åt middag och vi avslutade  kvällen och deras besök med Älgsafari - dock lite besvikna över de få älgar vi såg, dvs ingen älg alls.. bättre lycka nästa gång.

Ett stort tack till familjen som kommit ändra från Brasilien till Sverige och småstaden för besök, det var mycket trevligt. Med hopp om återseende inom kort.

THANK YOU VERY MUTCH FOR YOUR VISIT, HOPE YOU HAVE A PLESANT TRIP HOME. HOPE TOO SEE YOU SOON AGAIN. TAKE CARE..

I lördags var vi ett gäng tjejer på Lars Winnerbäcks konsert i Halmstad. Vi startade kvällen med god mat, dryck och umgänge för att sedan bege oss till konserten. Jag tyckte nog allt att Lasse hade dragit ner lite på tempot.. Tyckte det var lite väl lugna låtar men i övrigt var det bra. Efter konserten tog vi oss till Leffes Lounge i Tylösand. Som mamma och trötter gjorde jag en tidig sorti och begav mig hemåt med svägerskan efter ett tag. Några av de andra tjejerna fortsatte kvällen ute. Igår efter frukost åkte vi till Riccardos och åt en fantastiskt god italiensk glass. Efter lunch mötte jag upp mina pojkar och vi styrde kosan söderöver för semester.. Härligt med tid tillsammans med nära och kära.

Nu laddar vi inför Lars Winnerbäcks konsert i Halmstad.. Solen har börjat skina över oss och vi njuter. Nu hoppas vi att vi får behålla detta fina väder hela kvällen.. Vi är ett gäng tjejer som har haft en trevlig eftermiddag/kväll i en mysig sommarstuga. Ätit och druckit gott, skratt och umgänge så åker vi glada in till konserten.

I veckan avklarade jag årets premiärcykling.. Det blev en runda med svägerskan och Co och jag ska villigt erkänna att jag var riktigt slut efter. Det tar på krafterna när man inte tränat cykling på över 1 år.. Förra året cyklade jag Tjejvättern och därmed tränade en del inför det. Nu blir det mer en tur när tillfälle ges och vädret visar sig från rätt sida:)

I söndags firade vi lilla Julius - nämligen hans Namngivningsfest

Vi bjöd på brunch med grillat, sallad, pannkakor, tårta, focaccia, kladdkaka, bär m.m.

Julius fick två faddrar som tilldelades varsitt fadderbrev

Vid presentöppningen fick vi bästa tänkbara hjälp av Cajsa & Ellie

Tusen tack ni alla som gjorde Julius dag den allra bästa tänkbara - ni är alla fantastiska

Nu har jag ÄNTLIGEN lyckas komma in på http://blogg.se">blogg.se appen. Jag vågar knappt ropa hej än, precis som Emma (http://emmasutsida.se">emmasutsida.se), men det vore roligt om det fungerar.. Dåligt med inlägg.. Helgen var festlig värre, då vi firade vår lilla J och hade namngivning för honom. Ett längre inlägg med pics från detta kommer.. Vi har också firat att pappan i familjen börjat sin semester, så nu har vi massa dagar tillsammans.. Frukostar likt denna och solsken önskar vi oss nu.. Hoppas hoppas på att regnet väljer ett annat ställe och att solen bestämmer sig för att besöka oss!!!

4 dl majsmjöl
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1,5 dl solroskärnor
½ dl pumpakärnor
1 dl olivolja
5 dl kokande vatten

ca 2 - 3 plåtar

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt olivolja och vatten. Blanda samman allt och bre ut på bakplåtpapper på plåtar (enklaste sättet att bre ut och få det till ett tunt och fint lager är att lägga ett bakplåtspapper över och dra ut "degen" men hjälp av detta papper. Tryck ut det med händerna på det översta pappret och sedan är det bara att dra av det, vips så har du ett tunt och fint lager knäcke)

Strö över flingsalt.

Grädda ca 1 tim på 150grader i varmluft

Lycka till!!!

Vår lilla skatt är inte så liten längre, han växer så det knakar och han förändrar sig fort nu

Det är så roligt och fantastiskt att få se alla förändringar och få se förändringen från nyfödd till bebis till större bebis.. det är inte långt kvar, sedan är har 4 månader.. som tiden bara springer iväg. Det är snart 4 månder sedan lilla knytet föddes och han var just ett litet knyte på ynka 2665 gram och 48 cm

Jag är så lycklig och stolt över att få denna lilla fina pojken, det är något alldeles fantastiskt att bli föräldrer och kärleken till ens lilla barn växer för var dag som går...

Livet är resa och och riktigt kul sådan...

___________________________________________________________________________

Idag har jag och J varit på sista Mamma bootcampen. Efter träning var vi hos Sofia och fikade och fick se deras fina hus som de håller på att renovera. Efter det fikabesöket gjorde vi ett litet stopp hos fina vännerna Magnus och Jessica som nyss flyttat till hus på landet.. härligt med massa flytt och renovering.

Vi hade sedan en mysig hemmadag och jag passade på att baka en omgång focaccia till.

Lagom till eftermiddagskaffet så stannade hemglasbilen utanför, jag var inte sen att springa ut och köpa glass - lite nostalgi minsann. Men, kostade glassen lika mycket förr om åren... 198:- för 2 pkt med 8 glassar i varje.

När pappan i familjen kom hem så hade en present med dig hem, en liten Gösta har flyttat hem till oss. Det är en liten vit manick och låt oss kalla honom "trädgårdstomte" är det någon som tror sig veta vad det är för pryl?? En bild på Gösta kommer vid senare tillfälle..

Jag måste EFTERLYSA HJÄLP
Jag har ett flertal gånger laddat om min blogg.se app på telefonen men den fungerar fortfarande inte, är det någon vet hur man gör för att lyckas lösa detta???!!!

I helgen så saftades & syltades det här hemma. Tillsammans med svägerskan och svågern så gjorde vi flera flaskor jordgubbssaft samt jordgubbs- och rabarbersaft.

Vi köpte en hel låda jordgubbar för ändamålet.. mycket jordgubbar var det

Bästa rabarberskalarna ever:)

Givetvis var lilla J dagens arbetsledare och han godkände vårt arbete

Riktigt gott och svalkande

I förra veckan hade frisörtid. Jag bestämde mig ganska så snabbt för att jag ville ha en liten förändring från min annars så typiska svenska och vardagliga frisyr a lá trist..

Före...

Efter

Jag är ju en typiskt "tofs" tjej, såhär blir den nya vardaliga frisyren

Att klippa lugg lagom till sommaren kan kännas rent idiotiskt, men jag kände att jag var tvungen att förändra något och mitt hår var väldigt tunt och slitet framtill samt till sist: var är sommren?!?

Ikväll fick liten ta sig ett bad - han gillar det riktigt mycket.

En gosig liten plutt efter badet och som somnade gott efter kvällsbadet

Ikväll bakade jag 6 plåtar av det goda knäckebrödet som jag och svägerskan bakade förra veckan.. passade på att göra lite extra och fylla på med nu innan helgens festligheter..