EN KICK

0kommentarer


Jag har sedan en dryg vecka testat på Tabataträning




Detta är en bra träningsform för dig som tränar hemma. Du behöver lite olika övningar att alternera mellan. Jag har träningsböcker från Charlotte Perrelli och Sofi Fahrmans Bodylicious och från dessa böcker hämtar jag de flesta av mina övningar. Jag väljer ut några olika övningar till varje pass. Jag kör ungefär 8 övningar varje gång jag tränar. Tips på övningar: dips, plankan, sidoplanka, armhävningar, squarts, knäböj med eller utan vikt mm (välj övningar efter eget tycke och smak)


Jag har laddat ner en Tabata app som heter "Tabata timer" Den är superenkel att förstå och använda. Intervallerna är inställda i träning 20sek / vila 10sek


Vad du mer kan behöva är två hantlar/andra vikter eller fyll två PET-flaskor med sand (fantasin är bra ibland) , pilatesboll, yogamatta el dyl och sist men inte minst - glöm inte vattenflaskan 


Nu är du redo för träning.


Du kör varje övning 8 ggr. 20sek så många rep du hinner, vila 10sek, sedan 20sek igen och vila 10sek. Och detta upprepar du alltså 8 ggr.


Jag tycker det är en bra träningsform, dock har jag bara precis kommit igång. Idag var jag inte laddad det minsta för att träna något, noll energi i kroppen efter en dags jobb och dålig sömn inatt. Men jag tänkte - bättre lite träning än ingen alls. Såhär efter träning och dusch känns det alltid mycket bättre. 

Jag fyllde på kroppen med lite energi  nu efter träningen också. 




En skål kesella med hallon och valnötter - yummie.. 


Nu ska jag göra mig iordning och ta natten och hoppas på lite bättre sömn inatt. Godnatt vänner





Kommentera

Publiceras ej