TILLBAKA i SMÅSTADEN

0kommentarer


Helgen har tillbringats på annan ort. I lördags morse åkte vi till Malmö och besökte Turning Torso. Vilken byggnad alltså, grymt häftig. 190 meter hög, 54 våningar och det tar 38 sekunder att åka från våning 1 till 54, de ni.

Det var intressant att få veta information om hur byggnad kom till, allt ifrån arkitektens tankar till färdigt hus innehållande hyresrätter, kontor, gym, vinkällare och festvåning mm.

Lördagskvällen avslutades med en trevlig kväll på Wallmans i Helsingborg. En riktigt bra show bjöds vi på.. Jag säger bara det, hade jag haft ett litet uns av den grymma sångröst dessa människor har så hade jublat..

Efter en god natts sömn (om en lite kort) så åkte vi och tittade på "Projekt Hallandsås" i folkmun tunneln genom Hallandsåsen. Vilket projekt alltså. Det går knappt att förstå.. Jag minns inte hur lång tunnelborrsmaskinen var men något i stil med lika lång som två fotbollplaner. Och då mina vänner, då pratar vi alltså en ett rätt så rejält tunnelborr och med allt vad det innefattar.. Vilket arbete alltså. Någon gång i September så ska båda tunnlarna vara igenomborrade och arbetet med att lägga räls och dylikt ska inledas efter nyår. Snart så har vi en ny järnvägssträcka på Västkustbanan (jag är ju ingen frekvent tågåkare och kommer nog inte heller att bli.

Efter en god lunch på Margretetorps Gästgiveri så styrdes kosan hem mot Småstaden igen..

En trevlig helg läggs i minnet.


Kommentera

Publiceras ej