GETOSTLASANGE

0kommentarer

 
 
 
Gillar ni lasange och gestost, testa att laga en Getostlasange med squash och spenat.
 
 
 
 
Jag använder mig av färska lasangeplattor, tycker det blir saftigare och bättre smak i hela rätten, har aldrig riktigt lyckats med en bra lasange med hårda lasangeplattor (men ni kanske är bättre)
 
 
Receptet räcker till 4-6 pers
 
8-12 lasangeplattor (beroende på form m.m)
½ dl parmesanost
 
Ost- och citronsås
25 gram smör
½ dl vetemjöl
5 dl mjölk
2½ dl mellangrädde
2 dl riven ost
rivet skal av 1 citron (jag tog citronkoncentrat istället)
½ tsk muskot
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
 
Fyllning
1 squash
250 gram färsk mangold eller bladspenat (jag mixade)
1 gul lök
2 vitlöksklytor
olivolja
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
200 gram getost
 
Garnering
rivet skal av 1 citron
lite färsk mangold eller bladspenat
 
 
Sätt ugnen på 200 grader
 
Ostsås.
Smält smöret i en kastrull, vispa ner mjölet. Späd med mjölk, lite i taget. Häll i grädden och låt såsen koka ca 3 min under omrörning. Rör ner ost, citronskal och muskot. Krydda med salt och peppar.
 
Fyllning.
Skär squashen i strimlor. Skölj och skär salladen (spara lite till garnering) Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs lök och vitlök i en rymlig panna. Tillsätt salladen och squashen och bryn tills det att detta har mjuknat. Krydda med salt och peppar.
 
Varva ostsås, sallads- och squashfräs, lasangeplattor och getost i bitar i en smord ungssäker form. Börja och avsluta med ostsås.
 
Grädda lasangen i mitten av ugnen i ca 15 min. Strö över parmesan och svartpeppar och grädda ytterligare 15-20 min, tills lasangen fått fin färg. Garnera med färsk sallad och citronskal.
 
 
Voila, färdigt att servera
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej